Ontwikkelingen bij gemeenten

Ontwikkelingen bij gemeenten

[av_heading tag=’h1′ padding=’10’ heading=’Ontwikkelingen bij gemeenten’ color=” style=” custom_font=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=”][/av_heading]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Digitalisering

Gemeenten staan de komende tijd voor een forse digitaliserings inspanning. De dienstverlening van gemeenten moet in 2017 zoveel mogelijk digitaal gaan verlopen (zie http://www.digitaleoverheid.nl/digitaal-2017). De inspanningen van de afgelopen jaren om een goede digitale infrastructuur te bouwen waar basisgegevens bij de bron worden opgeslagen en vervolgens meervoudig gebruikt kunnen worden wordt realiteit (ondanks allerlei drama verhalen over ICT mislukkingen bij de overheid).

Er komt veel op gemeenten af, want de beschikbaarheid van data is oneindig groot doordat opslagcapaciteit van data onbeperkt is, er meer en meer wordt gewerkt met sensoren, doordat apparaten worden uitgerust met meetapparatuur, burgers die via hun smartphone en via sociale media gegevens openbaar maken etc. Verder vindt er een versnelling plaats in het maken van algoritmen om gegevens te analyseren en op basis waarvan beslissingen kunnen worden genomen. Er zijn al verschillende toepassingen te vinden in Nederlands als daarbuiten, voorbeelden zijn de gemeente Utrecht, Amsterdam en Eindhoven (Stratums Eind).

Er is echter weinig informatie te vinden over wat dit allemaal gaat betekenen voor de dienstverlening, de gemeentelijke organisatie en de medewerkers. Ik schreef in het blad Proces en document in 2010 een artikel over de veranderingen in het Klant Contact Centrum (KCC) van gemeenten. Op basis van een aantal inschattingen was mijn conclusie dat het aantal medewerkers in het KCC flink zou verminderen, een stelling die destijds nauwelijks werd geloofd. Dat bleek uit een presentatie die ik hield in 2009. Inmiddels zien we dat dit de werkelijkheid gaat worden. Daarboven verwacht ik dat veel eenvoudig administratief werk bij gemeenten de komende tijd gaat verdwijnen door de inzet van technologie.

Onderwerpen die op de agenda komen te staan zijn wat is de impact van big data, en wat is de impact van digitalisering van het werk en hoe zit het met de privacy van werknemers. In de publicatie Staat van de ambtelijke dienst (Stad) schreef ik samen met Patrick Banis een artikel over digitalisering en arbeidsmarkt. De konklusie is dat de komende jaren digitalisering zal zorgen voor veel veranderingen bij gemeenten. Dit betekent een grote veranderdruk en dat vraagt om verandervermogen bij gemeenten en de ambtenaren. Het artikel ‘Wat betekenen digitalisering van werk en schaarste op de arbeidsmarkt voor het openbaar bestuur’ kun je hier lezen.

Ik volg deze onderwerpen met grote interesse en zal met regelmaat hierover schrijven.
[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
HR 2020

Voor de VNG en het A+O fonds Gemeenten voerde ik met collega’s onderzoek uit naar de toekomst van de HR functie. Dit onderzoek bestond uit een enquête onder hoofden P&O van gemeenten, het houden van gesprekken met hoofden P&O en experts en uit een sessie. De sessie was bedoeld om de opgedane kennis voor te leggen en te verrijken.

De conclusie is dat HR de komende jaren een stevige professionaliseringsslag zal moeten maken om een goede en interessante gesprekspartner te zijn van het management. De noodzaak voor deze ontwikkeling wordt veroorzaakt door verschillende bewegingen:

  • HR functies liggen steeds meer in de lijn, bij de leidinggevenden en bij de medewerkers zelf;
  • E-HRM houdt in dat medewerkers meer en meer zelf allerlei traditionele HR-taken zelf uitvoeren, daar zijn geen mensenhanden meer voor nodig;
  • en er zijn kapers op de kust zoals organisatieontwikkelaars die HR taken naar zich toetrekken of die taken krijgen toebedeeld door het management.

Kortom redenen genoeg voor een fundamentele overweging van de HR-taken en te zorgen voor een stevige positionering van HR. Gezien de ontwikkelingen bij gemeenten en de rol die HR daarbij kan spelen stellen wij  voor dat HR een professionaliseringsslag zal moeten maken die bestaat uit het een aantal elementen:

  • een ontwikkeltraject voor HR-teams met als doel zich beter en steviger te positioneren;
  • het in kaart brengen van opleidingen en cursussen waar individuele HR medewerkers zich kunnen doorontwikkelen tot adviseurs;
  • het in kaart brengen middels trendanalyses van de ontwikkelingen waarmee gemeenten de komende jaren mee te maken zullen krijgen en waar HR zich op zal gaan richten.

Het rapport HR 2020 bij gemeenten is te downloaden: Onderzoek HR Gemeenten 2020.

In het A+O magazine stond een interview met mij en mijn collega Loes Spaans over het onderzoek. Dit artikel vast in hoofdlijn samen waar het rapport over gaat. Dit artikel is te downloaden: HR Gemeenten 2020.

Al eerder schreef ik een artikel over ontwikkelingen bij P&O op basis van onderzoek dat destijds is uitgevoerd. In dat artikel staat dat de taken bij HR zullen veranderen door digitalisering. Niet zo heel revolutionair behalve dan dat het artikel in 2005 is geschreven. Wil je het artikel lezen: P&O onder de loep.
[/av_textblock]